vineri, 19 martie 2010

Aberatii in Legea Funeriu...

Pe 18 martie a fost postat pe site-ul www.edu.ro noul proiect al Legii Educatiei.
De la prima lectura oricine isi da seama ca acest proiect de lege este de departe cel mai aiuristic dintre toate propunerile de dupa anul 1990 cu privire la modificarea Legii Educatiei.Este nesansa noastra si a copiilor nostri ca suntem contemporani cu acest domn.Nu stiu cum se face, dar si inainte si dupa Revolutie absolventii de chimie si-au dovedit incompetenta in gestionarea treburilor din educatie.Enumeram aici pe Elena Ceausescu, doctor in chimie, de Abramburica Ecaterina Andronescu, doctor in chimie si pe acest tanar si deja incompetent ministru Petru Funeriu, evident, doctor in chimie...
Astazi vreau sa dau doar un mic exemplu despre cum poti deveni absurd...Va rog sa cititi cu atentie articolele propuse a face parte din noua Lege a Educatiei:

"Conducerea unitatilor de învatamânt
Art.82 (1) Unitatile de învatamânt preuniversitar sunt conduse de consiliile de administratie si de directori, ajutati, dupa caz, de directori adjuncti. În exercitarea atributiilor ce le revin,consiliile de administratie si directorii conlucreaza cu consiliul profesoral si cu comitetul de parinti.
(2) Consiliul de Administratie (CA) este organul suprem de conducere a unitatii de
învatamânt si este format din 1/3 membri cadre didactice alese de catre personalul didactic al scolii si 1/3 reprezentanti ai parintilor si 1/3 reprezentanti ai consiliului local, desemnati de catre acestia si care nu pot fi cadre didactice în unitatea scolara respectiva.
(3) Marimea Consiliului de Administratie variaza între 7–15 membri, în functie de marimea unitatii de învatamânt si se întâlneste lunar sau ori de câte ori este nevoie, la solicitarea directorului, a presedintelui consiliului de administratie sau a doua treimi dintre membri.
Metodologia-cadru de organizare si functionare a consiliului de administratie este stabilita prin ordin de ministru.
.......
(5) Consiliul de administratie va fi condus de catre un presedinte ales prin vot de jumatate plus unu dintre membrii sai, dintre reprezentanti ai parintilor si ai consiliului local. Directorul este membru de drept al consiliului de administratie, dar nu poate ocupa functia de presedinte."

"Art.227 (5) Directorul unitatii de învatamânt poate fi eliberat din functie:
a) prin decizia consiliului de administratie cu votul a 2/3 dintre membri;
b) prin decizia consiliului local, respectiv judetean în cazul liceelor, doar daca se
constata neîndeplinirea contractului de performanta încheiat cu aceste consilii. În
ambele situatii realizarea unui audit din partea Inspectoratului Scolar Judetean este
obligatorie.
(6) In conditiile vacantarii functiei de director, pâna la organizarea unui nou concurs,conducerea interimara este preluata de catre presedintele consiliului de administratie care devine automat si ordonator de credite".

Pe scurt, presedintele consiliului de administratie al unitatii scolare nu poate fi un cadru didactic din scoala respectiva si nici directorul.Presedintele CA trebuie neparat sa fie un reprezentant al parintilor sau al consiliului local.Din multe puncte de vedere aceasta propunere este una cu adevarat sinucigasa pentru unele dintre unitatile noastre de invatamant.Cum poti macar sa gandesti ca un parinte poate fi un mai bun presedinte al CA decat directorul sau un cadru didactic din scoala respectiva? Probabil ca doar un chimist genial precum d-ul Funeriu poate sa isi imagineze ca un parinte care probabil ca are si un loc de munca poate sa se implice total in activitatea unei scoli.Cat despre posibilitatea ca presedintele CA sa provina de la consiliu local, acest lucru reprezinta in mod clar politizarea scolilor.Dar despre acest lucru vom discuta atunci cand va veni randul articolului cu privire la faptul ca un director de scoala nu poate fi membru al unui partid politic.
La art.226(6) se precizeaza ca in cazul in care postul de director devine vacant
conducerea interimara este preluata de catre presedintele consiliului de administratie care devine automat si ordonator de credite.
Ca sa intelegem mai bine aceasta fabuloasa propunere sa luam un exemplu, nu neaparat izolat.Sa spunem ca la o scoala dintr-o comuna, acolo unde oamenii locului nu pot sa desfasoare decat munca campului, singurii care au copii de scoala sunt vacarul satului si femeia de serviciu de la scoala respectiva.Presupunem ca ceilalti parinti au plecat la munca in strainatate si ca si-au lasat copiii in grija bunicilor.Acesti bunici au fost omisi de catre d-ul ministru pentru a face parte din comitetele de parinti.Rezulta, in mod logic, ca vacarul satului si femeia de serviciu vor forma impreuna comitetul de parinti.Si cum vacarul satului este barbat, sa presupunem ca el va fi ales presedinte al CA.Aceasta in ciuda faptului ca nu are decat 4 clase primare...Legea Funeriu este mai presus de orice chiar daca, sa presupunem ca, directorul scolii tocmai si-a sustinut teza de doctorat.Dupa un timp, directorul scolii este destituit pentru motive pe care nu avem timp sa le comentam acum.Intrebarea care se pune este urmatoarea.Cine ii va lua locul directorului pe perioada in care postul sau devine vacant? Nu va ganditi la bietul director adjunct, pentru ca el nici nu face parte de drept din CA, daca studiem cu atentie legea...Conf.art.226(6) din aberanta lege Funeriu locul directorului este luat de catre presedintele CA, respectiv de catre vacarul satului care, atentie cata grija a avut d-ul ministru de el, devine automat si ordonator de credite.
Situatia ar parea poate comica daca s-ar petrece pe undeva prin Africa, doar ca ea are loc, cel putin teoretic, intr-un stat din UE.Cum poate sa isi inchipuie cineva care gandeste logic ca vacarul satului, un om cu 4 clase primare poate sa devina ordonator de credite? Cum poate sa isi imagineze cineva ca acest personaj, care nu a condus pana acum decat cireada de vaci, poate sa conduca si o scoala europeana?
As dori sa nu spuna cineva ca exemplul cu vacarul este exagerat.In locul lui poate fi orice parinte care nu a apucat sa termine o scoala superioara.Sa nu uitam ca in liceele de la marginea Bucurestiului, majoritatea elevilor provin din familii cu probleme.Ce ne facem daca printr-un concurs de imprejurari cineva nepotrivit ajunge pe o functie atat de mare intr-o scoala? Cum isi inchipuie cineva de la PDL ca presedintele CA dintr-o scoala poate sa gandeasca altruist si sa nu se gandeasca, in primul rand la interesul personal? Si atunci, pe baza carei legi este tras la raspundere? Sa recunoastem ca este vorba de un om care nu este un om de scoala...Cum ar trebui sa se adreseze cadrele didactice din aceasta scoala acestui presedinte al CA, care, in fond, nu este decat un simplu parinte? Multa vreme am crezut ca aberatiile PDL, gen Elena Udrea, Elena Basescu si toata suita lor au atins apogeul.Acum ne dam seama ca ne-am inselat.Acest partid are tot timpul resurse...acest partid poate sa scoata persoane incompetente pe banda rulanta.Pe undeva este si logic sa fie asa...Cine se duce in ziua de azi la PDL sau la independenti? Sincer sa fiu chiar nu ma intereseaza calitatea acestor persoane...Intr-un fel este bine ca se aduna cu totii acolo...Macar putem sa-i vedem si sa-i deosebim de ceilalti.Problema esentiala este insa alta.Cu totii suntem parinti si ne doare sufletul sa vedem ca pentru copiii nostri educatia scolara din ziua de maine pare a fi mai proasta decat educatia scolara din ziua de astazi.
Consider ca nu trebuie sacrificate generatiile scolare viitoare pentru ambitiile unor manageri incompetenti, care nu doresc decat sa-si lege numele de o anumita lege...

prof. Cristian Bebe
secretar Comisie Educatie PNL4

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu