Noul proiect al legii educatiei nationale prevede:
"Art. 22 (1) Sistemul de învatamânt preuniversitar cuprinde urmatoarele niveluri:
a) educatia timpurie (0 – 6 ani), formata din nivelul anteprescolar (0-3 ani) si învatamântul prescolar, care cuprinde grupa mica, grupa mijlocie, grupa mare (3–6 ani);
b) învatamântul primar care cuprinde clasa pregatitoare si clasele I-IV;
c) învatamântul secundar care cuprinde:
- învatamântul secundar inferior sau gimnazial, care cuprinde clasele V–IX,
- învatamântul secundar superior sau liceal, care cuprinde clasele de liceu X–XII, pentru filiera teoretica si pentru filiera vocationala, respectiv clasele de liceu X-XIII, pentru filiera tehnologica;
d) învatamântul tertiar non-universitar, care cuprinde învatamântul postliceal
Art. 25 (1) Învatamântul primar se organizeaza si functioneaza cu program de dimineata.
(2) În clasa pregatitoare, sunt înscrisi copiii care împlinesc vârsta de 6 ani pâna la data începerii anului scolar. La solicitarea scrisa a parintilor, tutorilor sau a sustinatorilor legali,pot fi înscrisi în clasa pregatitoare si copiii care împlinesc vârsta de 6 ani, pâna la sfârsitul anului calendaristic, daca dezvoltarea lor psihosomatica este corespunzatoare.
(3) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului poate aproba organizarea de cursuri de tip " A doua sansa”, în vederea promovarii învatamântului primar pentru persoanele care, din diferite motive, nu au absolvit acest nivel de învatamânt pâna la 14 ani.
Învatamântul gimnazial
Art. 26 (1) Învatamântul gimnazial este, de regula, învatamânt de zi.
(2) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, în colaborare cu autoritatile administratiilor publice locale, prin inspectoratele scolare, poate organiza programe educationale de tip „A doua sansa”, în vederea promovarii învatamântului gimnazial pentru persoane care depasesc cu peste 4 ani vârsta corespunzatoare clasei si care, din diferite motive, nu au absolvit învatamântul secundar inferior, gimnazial.ntul tertiar non-universitar, care cuprinde învatamântul postliceal.”
Dupa cum se poate observa, prin noua lege, un elev ar urma sa fie inscris la clasa pregatitoare daca implineste varsta de 6 ani pana la data inceperii anului scolar.
In legea actuala acelasi copil este inscris la aceasta varsta in clasa I-a, deci doar de la inscriere, copilul respectiv, ar pierde prin noua lege un an scolar, intrucat ar ajunge in clasa I-a de studiu doar dupa ce implineste varsta de 7 ani.
Prin prelungirea duratei gimnaziului pana la sfarsitul clasei a IX-a se ajunge in situatia in care, un elev care nu are nici o problema de scolarizare pe parcursul invatamantului primar si gimnazial, sa se poata inscrie la liceu, cel mai devreme, la varsta de 16 ani.
Explicatia celor care au propus aceasta lege, postata pe site-ul http://www.unpasinainte.edu.ro, este urmatoarea :
“Învătământul obligatoriu, de 10 clase, va fi o ţintă de neatins fără integrarea clasei a IX-a în ciclul gimnazial. Şcoala va fi ţinută aproape de elev încă un an de zile. Se ating astfel două obiective majore: dezvoltarea copilului până la 16 ani în mediul familial şi reducerea abandonului şcolar” Nu este clar de unde rezulta faptul ca scoala ar fi tinuta mai aproape de elev inca un an de zile, aceasta propozitie este doar una de propaganda.Cat despre dezvoltarea copilului pana la 16 ani in mediul familial, nu vad ce legatura are aceasta propozitie cu integrarea clasei a IX-a in ciclul gimnazial.Ar fi bine ca cei care au elaborat proiectul de lege sa stie ca dezvoltarea unui copil in mediul familial se face, nu doar pana la 16 ani, ci pana la varsta majoratului, respectiv 18 ani.Se mai mentioneaza acolo ca, prin trecerea clasei a IX-a la gimnaziu se va reduce abandonul scolar.Nimic mai fals…Sa ne imaginam doua situatii…Cea de acum si cea de dupa eventuala aplicare a acestui proiect de lege.Sa ne imaginam, in primul caz, ca intr-o familie nevoiasa, cu probleme financiare, un adolescent a implinit 16 ani, ca este la liceu si ca tocmai a terminat clasa a X-a.Desi le va fi foarte greu, cu siguranta ca membrii familiei vor face inca un efort pentru ca elevul respectiv sa mai urmeze inca doi ani de scoala, sa termine liceul si poate ca, in timp sa urmeze si o facultate.Toti parintii, oricat de greu le-ar fi se gandesc la binele copiilor lor.Un efort financiar de inca doi ani de zile merita facut de catre parinti pentru ca adolescentul sa ajunga cu adevarat ceva in viata. Sa ne imaginam si “varianta Fune(b)riu” a acestei familii.La varsta de 16 ani elevul respective tocmai a terminat scoala generala.Teoretic ar mai urma inca 3 ani daca elevul ar merge la un liceu real sau inca 4 ani daca elevul ar merge la un liceu tehnologic.Si cum provine dintr-o familie nevoiasa, fara posibilitati de pregatire suplimentara, cu siguranta ca elevul respectiv ar mai avea de urmat inca patru ani de studii.Stim cu totii ca elevii nevoiasi ajung, in general, la liceele tehnologice.Este adevarat ca datorita “reformei Funeriu” acest elev a avut parte de un an pregatitor de exceptie, an in care progresele sale au fost enorme.A invatat sa se incheie singur la pantaloni dupa ce a mers la toaleta si, a mai invatat si sa deosebeasca culoarea roz cu iz de occident de culoarea maro de acasa.A fost un an pregatitor foarte folositor, suportat financiar de catre parinti.Cu eforturi financiare mari, dar asta chiar nu conteaza pentru actualii guvernanti.Revenim la scenariul initial…Elevul respectiv are varsta de 16 ani si tocmai a absolvit scoala generala.Inca patru ani de liceu sunt mult prea greu de suportat financiar de catre familia lui.Stim cu totii ca patru ani nu se compara cu doi ani…Trebuie facut un efort suplimentar de catre elev si de catre familie.De ce?Raspunsul este simplu…pentru ca asa vrea reforma Funeriu.Probabil ca domnia sa isi inchipuie ca in Romania este nivelul de trai din Europa de Vest si ca, o familie, chiar poate suporta financiar prelungirea reala a duratei de scolarizare…Si iata cum, pentru a satisface orgoliul unor oameni “iesiti din eprubete”,elevul de 16 ani isi inceteaza la aceasta varsta, probabil ca pentru toata viata lui, scolarizarea.Iata cum, un posibil viitor inginer ramane, ca nivel de studii, doar cu scoala generala.De ce? Asa cum am spus si mai sus, pentru ca atat poate acest guvern Boc-Funeriu…Ca o concluzie clara, prin aceasta lege nu se doreste oprirea abandonului scolar ci, pur si simplu “manelizarea” Romaniei.Se stie ca intr-o tara, cu cat nivelul de pregatire scolara al populatiei este mai scazut, cu atat populatia respectiva este mai usor de stapanit.Prin aceasta lege se pare ca se doreste ca generatiile viitoare, sa fie cat mai putin scolarizate.Se pare ca se doreste ca cei mai multi dintre tineri sa isi incheie pregatirea scolara la sfarsitul invatamantului gimnazial.Probabil ca este mai economic pentru tara, dar in nici un caz nu este mai bine pentru cetatenii acestei tari…
prof. Cristian Bebe
secretar Comisie Educatie PNL4
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu