În loc să fie un prilej de a regândi sistemul de învăţământ, dezastrul de la Bacalaureat din acest an a fost folosit de decidenţi drept scuză pentru a introduce o nouă serie de teste, „de evaluare iniţială.” Astfel, generaţia copiilor care au intrat la şcoală anul acesta va fi generaţia care va da cele mai multe teste şi examene din istoria învăţământului românesc.
Testele de evaluare inițială comandate de M.E.C.T.S. sunt inutile din mai multe motive:
- elevii pe care îi evaluăm sunt în mare parte elevii noștri pe care noi deja i-am evaluat în anul școlar trecut. Un singur test nu are cum să-i evalueze mai bine decât cele 10 teste din anul școlar anterior. Elevii claselor a IX-a au susținut un examen de evaluare națională. Contestă domnul ministru obiectivitatea acelui examen?
-subiectele nu sunt unice la nivel național. Prin urmare elevii nu pot fi clasificați , școlile nu pot fi ierarhizate,iar elevii, profesorii și părinții nu pot să realizeze care este nivelul real de pregătire al beneficiarilor educației raportat la competențele evaluate de examenele naționale.
-modelele de teste nu acoperă întreaga programă școlară (uneori nici măcar nu o respectă).
-structura testelor la clasele IX-XII nu are nicio legătură cu structura subiectelor de la examenul de bacalaureat. La clasa a XII-a se evaluează doar o mică parte din materia clasei a XI-a. Prin urmare testul este complet inutil, neputând să evalueze nivelul de pregătire al elevilor pentru bacalaureat.
- din momentul în care au aflat că notele obținute la aceste teste nu se trec în catalog, mulți elevi nu au mai fost interesați de recapitulări.
Aceste teste ar fi extrem de utile dacă s-ar susține doar la începutul claselor a VIII-a și a XII-a, dar în alte condiții:
- susținerea testelor doar la disciplinele de examen național
- cu subiecte unice la nivel național
- cu subiecte asemănătoare ca structură, grad de dificultate și timp de lucru cu cele de la examenele naționale
- cu subiecte care să evalueze competențele dobândite în clasele V-VIII și respectiv IX-XII
- discutarea rezultatelor cu elevii și părinții elevilor și informarea lor asupra nivelului de pregătire al elevilor
- stabilirea măsurilor de remediere a rezultatelor de către specialiștii în educație din M.E.C.T.S. împreună cu profesorii, elevii și părinții acestora, fără ca aceste măsuri să implice muncă suplimentară neplătită din partea profesorilor. În caz contrar aceste măsuri ar conduce la discriminări în rândul profesorilor: cei care au elevi mai slabi ar munci mai mult decât cei care au elevi mai buni; cei care predau discipline de examen ar munci mai mult decât cei care predau discipline la care nu se susțin examene naționale, în condițiile în care toți ar fi plătiți la fel.
Asadar, daca dorim sa realizam ceva este bine sa gandim cu profesionalism lucrul respectiv.Ca o parere personala, la aceste teste munca a fost a profesorilor, cei care au trebuit sa le elaboreze, sa le corecteze si sa le interpreteze.Pana cand nu motivam si elevii sa se mobilizeze pentru aceste testari, toata munca noastra este inutila...
Profesor Cristian Bebe
Secretar Comisie Educatie PNL4
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu