Evaluarea standardizată în învăţământul preşcolar este o cerinţă a noii Legi a educaţiei. Aşa că ministerul a trimis la inspectoratele şcolare din toată ţara fişe de evaluare - una pentru categoria de vârstă 3-5 ani şi alta pentru categoria 5-7 ani. De aici, documentele au ajuns la educatoare, care trebuie să completeze, pentru fiecare copil din grupă, cele opt pagini de criterii şi să scrie în dreptul lor dacă respectivul comportament este însuşit, în dezvoltare sau absent.
Evaluarea începe încă din momentul în care copiii intră la grădiniţă. În primele două săptămâni, „educatoarele vor observa copiii în timpul diferitelor momente ale programului zilnic şi vor dialoga atât cu părinţii, cât şi cu copiii în vederea obţinerii unei imagini cât mai apropiate de realitate", potrivit scrisorii metodologice pentru învăţământul preşcolar, redactată de oficiali ai Ministerului Educaţiei. Apoi începe completarea listei: ia copilul parte la discuţii? Învaţă cuvinte noi? Ştie să cânte?
Pe lângă criteriile obişnuite pentru evaluarea unui copil de 3-5 ani, fişa de evaluare conţine şi cerinţe de-a dreptul aberante: educatoarele trebuie să determine dacă un copil „manifestă toleranţă faţă de alţi copii care aparţin diferitelor confesiuni şi/sau categorii minoritare," dacă poate „descrie evenimente importante (Ziua Naţională, Ziua Unirii, alte evenimente tradiţionale, religioase, culturale, istorice)", „cunoaşte însemnele ţării", „cunoaşte numele ţării de origine, al localităţii natale, precum şi domiciliul", „denumeşte/ identifică elemente locale specifice (obiective socio-culturale, economice, istorice, religioase etc)".
Sunt aceste criterii potrivite pentru evaluarea unui copil care abia intră la grădiniţă?
Profesor Cristian Bebe
Secretar Comisie Educatie PNL Bucuresti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu