marți, 13 aprilie 2010

Legea "cosmetizata" are aceleasi lacune...

Luni,12 aprilie in sedinta speciala de guvern a fost adoptata varianta finala a proiectului legii educatiei.Fata de varianta initiala, cea propusa spre dezbatere publica, au aparut cateva schimbari, unele "de cosmetizare" dar si altele prin care vor sa "cimenteze" anumite aspecte.Si dupa aceasta ultima varianta raman aceleasi probleme principale care nemultumesc cadrele didactice, si anume:
1.Titularizarea ramane la nivelul scolii
Aici s-a introdus un nou articol de lege...
"Art. 314
(1) La data intrării în vigoare a acestei legi, tot personalul didactic calificat, titular, devine titular al unității de învățământ cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată."
Nu este foarte clar de ce apare formularea "tot personalul didactic calificat, titular",pentru ca, din cate se stie doar personalul didactic calificat poate sa fie titular, astfel ca, intr-o formulare "cu intentii bune" nu prea avea ce sa caute cuvantul "calificat".
Aici sunt multe de discutat, probabil ca in special pentru acest articol se va declansa in curand greva generala in invatamant, dar sa nu anticipam.Oricum acest articol incalca Constitutia, nu poti sa anulezi printr-o lege un drept castigat prin concurs si anume titularizarea in sistemul de invatamant.As fi curios sa vad cu care articol din Codul Muncii se asociaza aceast transfer din titular in sistemul national de invatamant in titular al scolii.

2.Trecerea clasei a IX-a la gimnaziu

Aici nu apare nici o schimbare majora, este o decizie politica care nemultumeste cadrele didactice, elevii si parintii.Ca efect al acestei masuri cei de la tara vor ramane cu noua clase si fara nici o calificare in domeniul muncii.
Pentru elevi este un regres, pentru ca vor ramane inca un an in localul scolii generale.Este interesant cum o sa incapa un elev mai dezvoltat de la clasa a IX-a in bancutele acelea mici in care vor sta si cei de la grupa pregatitoare.
Profesorii de la liceu vor piede un sfert din normele didactice si, se va ajunge in situatia in care, la multe discipline, cu greu se va putea gasi o norma intreaga in liceul respectiv.

3.Structura consiliului de administratie

"Art.85.
(1) Unităţile de învăţământ preuniversitar sunt conduse de consiliile de administraţie şi de directori, ajutaţi, după caz, de directori adjuncţi. În exercitarea atribuţiilor ce le revin, consiliile de administraţie şi directorii conlucrează cu consiliul profesoral şi cu comitetul de părinţi.
(2) Consiliul de administraţie este organul de conducere a unităţii de învăţământ şi este format din: 4 cadre didactice alese de către personalul didactic al şcolii, 4 reprezentanţi ai părinţilor desemnați de consiliul reprezentativ al părinților şi 4 reprezentanţi ai consiliului local, desemnaţi de către Consiliul local şi care nu pot fi cadre didactice în unitatea şcolară respectivă. Directorul este membru de drept al consiliului de administrație.
(3) După constituirea consiliului de administrație, membrii acestuia aleg un președinte de ședință din rândul cadrelor didactice, prin hotărâre adoptată cu votul deschis al majorității. Președintele de ședință este ales pentru o perioadă de cel mult 6 luni, conduce ședințele consiliului de administrație și semnează hotărârile adoptate în această perioadă."

In concluzie, se doreste ca din CA sa faca parte 13 membri, inclusiv directorul scolii.Greu de crezut ca la fiecare sedinta va fi cvorum, probabil ca majoritatea sedintelor vor fi amânate pentru lipsa de cvorum.Este greu sa aduci 8 oameni, reprezentanii parintilor si ai consiliului local, la sedinte pentru care nu vor primi nici o retributie.

4.Finantarea de la bugetul de stat a invatamantului particular

Ultima varianta a legii nu aduce nici o schimbare majora in acest domeniu.In continuare se doreste ca invatamantul obligatoriu, particular sau de stat, sa fie finantat cu aceleasi sume de la buget.

Profesor Cristian Bebe
Secretar Comisie Educatie PNL4

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu