luni, 19 aprilie 2010

Succes absolventilor la examenul de evaluarea competenţelor digitale

"Aşa cum se cunoaşte, pentru prima oară în istoria postdecembristă a bacalaureatului, examenul se desfăşoară în interiorul anului şcolar şi nu la sfârşitul acestuia. După evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba şi literatura română, respectiv limba şi literatura maternă., desfăşurată în intervalul 15 - 19 februarie, începând de luni, 19 aprilie şi până joi, 29 aprilie, conform calendarului stabilit de MECTS, va avea loc proba D, din cadrul examenului de bacalaureat - evaluarea competenţelor digitale. Pentru susţinerea ei s-au înscris 212.088 elevi, repartizaţi în 1.411 centre de examen. Pe zile, a fost stabilit următorul desfăşurător: 19 aprilie - 47.619 candidaţi, 20 aprilie - 46.072 candidaţi, 21 aprilie - 40.457 candidaţi, 22 aprilie - 30.876 candidaţi, 23 aprilie - 20.593 candidaţi, 26 aprilie - 12.380 candidaţi, 27 aprilie - 7.693 candidaţi, 28 aprilie - 4.272 candidaţi şi 29 aprilie - 2.207 candidaţi. Până la data de 14 aprilie, 114 elevi au solicitat recunoaşterea/echivalarea probei, întrucât deţin un certificat de competenţă digitală ECDL, în conformitate cu normele stabilite de MECTS.
Proba D se desfăşoară în laboratoarele de informatică din unităţile de învăţământ liceal şi presupune două etape, ce cumulează maximum 90 de minute ca timp de lucru:
a) rezolvarea unor sarcini de lucru referitoare la domeniul: „Mijloace moderne de comunicare. Reţeaua Internet". Durata acestei etape este, de regulă, de 15 minute, dar nu poate depăşi 30 minute;
b) rezolvarea unor sarcini de lucru din celelalte domenii de competenţă prevăzute în programa de bacalaureat, căreia i se alocă restul timpului rămas până la cele 90 de minute cât are proba, cumulat. Candidaţii au de rezolvat un număr de aproximativ 16-17 de itemi, ce vizează competenţe din următoarele domenii: „Concepte de bază privind sistemele de calcul", „Utilizarea computerului şi organizarea fişierelor/sisteme de operare", „Procesoare de texte", „Procesoare de calcul tabelar", „Prezentări", „Baze de date" şi „Mijloace moderne de comunicare. Reţeaua Internet (HTML)”.
Subiectele pentru proba D, de evaluare a competenţelor digitale, se stabilesc de Centrul Naţional pentru Evaluare şi Examinare, potrivit programei de bacalaureat elaborate pe baza programei şcolare a disciplinei „Tehnologia Informaţiei şi a Comunicaţiilor", studiată în trunchiul comun, la toate filierele, profilurile si specializările, pe parcursul claselor a IX-a si a X-a de liceu. Subiectele, precum şi pachetele de fişiere, vor fi transmise în conformitate cu procedurile elaborate de CNEE privind transferul de subiecte pentru examene şi evaluări.

Comisia de bacalaureat de evaluare a competenţelor digitale, organizată la nivelul unităţii de învăţământ liceal, asigură, înaintea probei de evaluare a competenţelor digitale, pregătirea laboratoarelor de informatică şi a calculatoarelor pentru buna desfăşurare a acesteia. Comisia se va asigura că toate calculatoarele au softul necesar pentru rezolvarea subiectelor, în conformitate cu programa de bacalaureat pentru proba de evaluare a competenţelor digitale, că există conectare la internet pentru fiecare calculator etc. Totodată, la pregătirea calculatoarelor se va avea în vedere ca, în timpul probei, candidaţii să nu poată comunica între ei prin calculator şi ca toate calculatoarele să aibă aceeaşi informaţie pentru toţi candidaţii. Aceştia sunt repartizaţi în săli, în ordine alfabetică, câte unul la calculator, conform planificării. La finalul probei, candidaţii vor furniza comisiei un folder în care vor memora produsele software obţinute prin rezolvarea subiectelor propuse, precum şi o fişă în care vor nota răspunsuri la eventualele întrebări conţinute în subiecte.
Se interzice candidaţilor să pătrundă în sală cu orice fel de lucrări: manuale, dicţionare, notiţe, însemnări etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu telefoane mobile şi cu orice mijloc electronic de stocare a informaţiei, de calcul sau de comunicare. Nerespectarea dispoziţiilor referitoare la introducerea de materiale interzise în sala de examen duce la eliminarea din examen a candidatului de către preşedintele comisiei de examen, indiferent dacă materialele interzise au fost folosite sau nu. Rezultatul obţinut de fiecare candidat nu se exprimă prin note sau prin calificativ admis/respins, ci prin stabilirea nivelului de competenţă în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu. În funcţie de punctajul obţinut, se va stabili nivelul de competenţă digitală a candidatului, după cum urmează: utilizator începător (0-25 puncte), utilizator de nivel mediu (26-50 puncte), utilizator avansat (51-74 puncte) şi utilizator experimentat (75-100 puncte). Rezultatele finale se comunică după ultima zi de examen. Un elev care nu se prezintă la probele orale poate participa la probele scrise, însă nu poate promova examenul de bacalaureat.
Presa are acces în unităţile de învăţământ liceal care organizează probe de evaluare a competenţelor digitale sau în centrele de examen numai cu avizul preşedintelui comisiei şi însoţită de un membru al comisiei, exclusiv înainte de începerea sau după încheierea probelor. Pentru realizarea materialelor specifice presei (înregistrări/fotografii/preluări de imagine) este necesar acceptul persoanelor care apar în materialele respective."

BIROUL DE PRESĂ AL MEC


OCD-PNL4 ureaza mult succes absolventilor de liceu care sustin zilele acestea proba de evaluare a competentelor digitale.Este prima oara cand se organizeaza la noi in tara un examen de bacalaureat in aceasta forma.Intr-un fel este si dovada faptului ca tehnologia digitala a patrus total si la noi.Va rog sa tineti seama de faptul ca acest examen se organizeaza simultan in toate liceele din Romania, deci si acolo unde se parea ca internetul nu va ajunge vreodata.Din cate se stie deja, cele mai multe licee au fost dotate cu calculatoare in perioada guvernarii PNL, intre anii 2004-2008.Este un merit al PNL ca a investit bani in infrastructura scolilor.
Urmeaza cu siguranta si alti pasi in domeniul tehnologiei informatiei.Se doreste introducerea acestei materii inca de la clasa a V-a si optional din clasa I.Consider ca este o masura buna, probabil ca cea mai buna din actuala lege Funeriu.In felul acesta elevii vor invata la scoala, sub supravegherea profesorilor, o tehnologie care acum 10 ani era aproape inexistenta la noi in tara.

Profesor Cristian Bebe
Secretar Comisie Educatie PNL4

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu