marți, 22 noiembrie 2011

Consortiile scolare ... o precomasare mascata a scolilor...

Inspectoratul Scolar a solicitat scolilor ca pana vineri 25 noiembrie sa stabileasca prin consiliile de administratie care sunt unitatile scolare cu care vor sa functioneze in cadrul consortiilor scolare.

La prima vedere este vorba de inca o hartie solicitata de catre inspectorat, doar ca, in spatele ei se ascunde intr-un fel viitorul scolii respective.

Dar, sa vedem despre ce este vorba…

Conform Legii Educatiei:

ART. 62

(1) În vederea asigurãrii calitãtii educatiei si a optimizãrii gestionãrii resurselor, unitãtile de

învãtãmânt si autoritãtile administratiei publice locale pot decide înfiintarea consortiilor scolare.

(2) Consortiile scolare sunt parteneriate contractuale între unitãtile de învãtãmânt, care asigurã:

a. mobilitatea personalului între unitãtile membre ale consortiului;

b. utilizarea în comun a resurselor unitãtilor de învãtãmânt din consortiu;

c. lãrgirea oportunitãtilor de învãtare oferite elevilor si recunoasterea reciprocã a rezultatelor

învãtãrii si evaluãrii acestora.

(3) Cadrul general pentru înfiintarea, desfiintarea si functionarea consortiilor scolare se va reglementa prin ordin al ministrului educatiei, cercetãrii, tineretului si sportului.

In data de 29 septembrie 2001 a fost semnat de catre ministru ordinul nr.5488 intitulat Regulament-cadru pentru organizarea şi funcţionarea consorţiilor şcolare , document ce a fost publicat in Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 733 din 19/10/2011.

Sa vedem ce cuprinde acest document…

Art. 2. - Consorţiile şcolare, înfiinţate potrivit Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, au următoarele atribuţii:

b) utilizarea optimă a unor resurse materiale, umane şi financiare proprii unităţilor de învăţământ şi/sau obţinute în comun;

d) îmbunătăţirea calităţii serviciului de educaţie prin adaptarea la nevoile şi opţiunile elevilor (curriculum la decizia şcolii adoptat în funcţie de necesităţile unităţilor de învăţământ care fac parte din consorţiu);

Asadar, un punct important este cel legat de utilizarea resurselor umane in comun, acest lucru inseamna ca daca un profesor dintr-o scoala din consortiu nu mai are ore suficiente la scoala lui, acesta va primi ore la una dintre celelalte scoli din respectivul consortiu.Am verificat daca este asa si in Metodologia de Miscare a Personalului Didactic pentru anul 2012-2013 si acest lucru se confirma in totalitate.Cu alte cuvinte, in cazul in care o unitate scolara are un post liber, acesta unitate nu are dreptul de a organiza concurs decat daca la celelalte scoli din consortiu nu sunt probleme cu incadrarea profesorilor.Observatia care se face in acest caz este ca, de obicei, dintr-o scoala pleaca profesorul cotat “cel mai slab”, deci scoala primitoare poate doar sa “viseze” ca proverbul “cei din urma vor fi cei dintai” este acoperit de adevar.

Cat priveste punctul b) al acestui articol 2, este cat se poate de clar faptul ca CDS-urile nu vor fi alese in functie de optiunile parintilor sau ale scolii, ci de nevoia de ore a profesorilor din intregul consortiu.

Un alt punct al art.2 din aceasta metodologie este urmatorul:

g) eficientizarea alocării de resurse de la bugetele locale şi utilizarea sustenabilă a bugetelor proprii;

Eu unul inteleg de aici faptul ca resursele se vor aloca in comun, fapt ce poate dezavantaja unele dintre scolile din consortiu.

Art.13 este cat se poate de clar in sprijinul celor sustinute de mine mai sus:

În vederea optimizării gestionării resurselor umane, cu acordul părţilor, se poate realiza mobilitatea personalului didactic între unităţile de învăţământ membre ale consorţiului, cu acordul expres al angajatului implicat în mobilitate, cu respectarea metodologiei privind mişcarea personalului didactic, aprobată anual prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.

Cu siguranta ca aici trebuia scris “cu acordul expres al angajatorului implicat în mobilitate” si nu “cu acordul expres al angajatului implicat în mobilitate”.

Tot legat de mobilitatea personalului didactic este si urmatorul articol:

Art. 17. - Consorţiul şcolar are următoarele atribuţii:

- utilizarea în comun a resurselor materiale şi umane de care dispun unităţile de învăţământ preuniversitar din cadrul consorţiului şcolar, inclusiv mobilitatea personalului între unităţile membre ale consorţiului şcolar;

-…elaborarea şi aplicarea curriculumului la decizia şcolii comun/convergent pentru unităţile de învăţământ preuniversitar din cadrul consorţiului şcolar, alte acţiuni specifice;

Ce poate urma dupa aplicarea acestor articole?

Evident, comasarea scolilor din consortiul respectiv…



Profesor Cristian Bebe

Secretar Comisie Educatie PNL Bucuresti

2 comentarii:

  1. Ce se intampla cu un prof care are, de ex., 7 ore intr-u-o scoala, iar in consortiul din care face parte aceasta nu mai gaseste si restul de 11 ore? Despre ce miscare a personalului didactic se vorbeste daca Legea ed. nat. asumate vorbeste doar de restrangerea de activitate? Metodologia incalca legea lasand consortiul fara personalitate juridica, iar in conditiile legii acesta fiind definit ca angajator de forta de munca(didactica)?

    RăspundețiȘtergere
  2. O noua porcarie, pentru a crea haos in sistemul de invatamant. Iar cu plecatul celui mai slab profesor din unitatile de invatamant, ramane de vazut daca nu cumva vor pleca cei buni, pentru ca directorii, de obicei numiti politic, pe langa ca sunt incapabili sa aprecieze un profesor bun, stim ca le si plac foarte mult spagile! Ori un profesor bun nu da spaga! Directorii numiti cu delegatie si implicati politic nu vor face niciodata ce a bun. Ei distrug, fura, aranjeaza examene, falsifica acte si diplome.

    RăspundețiȘtergere