joi, 2 iunie 2011

Regresul Romaniei...Constitutia lui Basescu, un nou pas spre un stat totalitar...

Iata ca ne îndreptăm încet şi sigur către statul poliţienesc pe care şi-l doreşte Traian Băsescu. Cea mai nouă dovadă este proiectul de revizuire a Constituţiei pe care l-a făcut public ieri şeful statului. Discursul populist al preşedintelui a început cu importanţa art. 2 din Constituţie, conform căruia poporul îşi exercită suveranitatea fie indirect prin aleşi, fie direct prin referendum. De menţionat că Băsescu nu a cerut părerea directă a poporului în cazuri care poporul ar fi fost mult mai interesat. Niciun referendum privind tăierea salariilor. Niciun referendum privind desfiintarea spitalelor. Niciun referendum privind majorarea taxelor. Pe Băsescu l-a interesat părerea poporului când a fost vorba despre forma Parlamentului sau numărul aleşilor.

Dar iata care sunt principalele modificari propuse de catre presedinte:

1. Trecerea de la bicameralism la unicameralism

2. Numărul parlamentarilor va fi redus de la 471 la 300.

3. Introducerea avizului obligatoriu al Curţii Constituţionale cu privire la suspendarea preşedintelui

Suspendarea Preşedintelui se poate face numai după obţinerea avizului Curţii Constituţionale. În prezent, dacă forul constituţional dă un aviz negativ în privinţa suspendării, atunci Parlamentul nu este ţinut de acest aviz.

4. Consolidarea rolului Preşedintelui în privinţa referendumului

Parlamentul este obligat să se pronunţe în 30 de zile cu privire la iniţiativa Preşedintelui de a declanşa referendumul. Dacă nu se pronunţă în acest termen, atunci se consideră că Parlamentul este de acord cu iniţiativa preşedintelui şi procedura referendumului poate fi declanaşată.

5. Dizolvarea parlamentului

Reducerea termenului în care preşedintele poate dizolva Parlamentul, daca nu acordă votul de încredere pentru formarea Guvernului, de la 60 de zile, la 45 de zile. În prezent, termenul este de 60 de zile.

6. Remanierea şi numirea miniştrilor nu poate fi făcută decât după consultarea Preşedintelui.

7. Angajarea răspunderii Guvernului

Guvernul îşi poate angaja răspunderea în faţa Parlamentului doar o singură dată pe sesiune, cu excepţia cazurilor de adoptare a proiectului de buget de stat şi al asigurărilor sociale de stat. În prezent, nu spune de câte ori Guvernul poate să-şi sume răspunderea.

8. Investitura Guvernului

Articolul 103 se modifică prin stipularea faptului că "Parlamentul se va pronunţa prin vot asupra formării noului Guvern în termen de 10 zile de la data solicitării votului de încredere. In caz contrar, dupa trecerea celor 10 zile, candidatul propus, împreună cu programul şi lista Guvernului va fi considerat respins de către Parlament", iar Preşedintele României va desemna un alt candidat.

9. Deficitul bugetar nu poate fi mai mare de 3% din produsul intern brut

Se adaugă un nou articol 138′ care vorbeşte despre "Politica financiară" şi stipulează că Statul trebuie sa evite deficitul public excesiv. Deficitul bugetar nu poate fi mai mare de 3% din produsul intern brut, iar datoria publică nu poate depăşi 60% din PIB. Se mai precizează că împrumuturile externe pot fi contractate numai în domeniul investiţiilor. Valorile maxime prevazute pot fi depasite doar in cazul unor producerii unei catastrofe naturale sau ivirii unor situatii exceptionale cu impact negativ semnificativ al finantelor publice.

10. Dreptul de proprietate privată

În forma actuală, paragraful (8) stipulează ca "Averea dobandită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit se prezumă". În forma propusă de preşedinţie, paragraful (8) spune ca "Averea dobandită licit nu poate fi confiscată".

11. Imunitatea parlamentară

Articolul 72 se modifică şi se precizează că "Urmărirea, percheziţia, reţinerea, arestarea sau trimiterea în judecată penală a parlamentarilor, pentru fapte care nu au legatură cu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, se poate face numai de catre Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curti de Casaţie şi Justiţie".

12. Instanţele judecătoreşti

La Articolul 126, instanţele judecătoreşti, paragraful (6) se va modifica astfel: "Controlul judecătoresc al actelor administrative ale autoritatilor publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia celor ce privesc raporturile cu Parlamentul, a actelor de comandament cu caracter militar, precum şi a celor care privesc politicile fiscale şi bugetare".

Toate aceste modificari sunt dorite pentru a se intari puterea presedintelui.
Parerea mea este ca Traian Basescu isi pregateste "terenul" pentru anii care vor urma dupa ce opozitia actuala va prelua puterea.El stie faptul ca un alt Parlament l-ar putea suspenda iar poporul ar vota "placere" plecarea lui din fruntea statului.
Ca sa fiu sincer nu prea vad cum ar putea sa treaca Traian Basescu aceste modificari prin Parlament.Potrivit art.151 din Constitutia actuala:
(1) Proiectul sau propunerea de revizuire trebuie adoptată de Camera Deputaţilor şi de Senat, cu o majoritate de cel puţin două treimi din numărul membrilor fiecărei Camere.
(2) Dacă prin procedura de mediere nu se ajunge la un acord, Camera Deputaţilor şi Senatul, în şedinţă comună, hotărăsc cu votul a cel puţin trei pătrimi din numărul deputaţilor şi senatorilor.
(3) Revizuirea este definitivă după aprobarea ei prin referendum, organizat în cel mult 30 de zile de la data adoptării proiectului sau a propunerii de revizuire.



Asadar, Traian Basescu nu are nici o sansa ca aceste modificari sa fie validate si, in mod electoral va mai spune din cand in cand ca el a dorit sa micsoreze numarul de parlamentari si ca opozitia nu a fost de acord.
Doar ca, citind aceste propuneri de modificare ale Constitutiei care ar intari puterea presedintelui, ma intreb daca exista vreo diferenta intre Nicolae Ceausescu si Traian Basescu...

Profesor Cristian Bebe
Secretar Comisie Educatie PNL4

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu